Τι ζητούν από το Μαξίμου Κινέζοι και Ρώσοι

23. Μαρτίου, 2015 Οικονομία ΕκτύπωσηΜέγεθος Κειμένου:

s4p1_2203emporeymat-peirai-cosco-nafti-thumb-large

Το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο, μαζί με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι τα τρία βασικά μέτωπα που αναδύονται ως κυρίαρχα στην ατζέντα των διεθνών οικονομικών σχέσεων της κυβέρνησης.

Όμως, κλιμακώνεται, αντί να εκτονώνεται, η νευρικότητα των λιγοστών πια ξένων που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στη χώρα.

Για τα projects αυτά δεδομένο είναι, αν και υπό προϋποθέσεις, το ενδιαφέρον της Κίνας και της Ρωσίας. Πρόκειται για επενδυτικά σχέδια υψηλής προστιθέμενης αξίας για την ελληνική οικονομία, που όμως εμφανίζονται να βρίσκονται ενώπιον ενός κρίσιμου διλήμματος: θα ολοκληρωθούν μέσω των διεθνών διαγωνισμών, όπως η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί πως θα κάνει ή θα προωθηθούν με διεθνείς διακρατικές συμφωνίες, που ναι μεν επιτρέπονται μεταξύ μελών της Ε.Ε. και τρίτων χωρών πλην όμως υπόκεινται στους κανόνες ανταγωνισμού και εσωτερικής αγοράς της Ε.Ε.;

Αυτά τα τρία επενδυτικά projects εμφανίζεται να επιδιώκει να ρίξει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τη Μόσχα και το Πεκίνο το Μαξίμου προκειμένου να λάβει οικονομική στήριξη και προς τούτο φαίνεται να προετοιμάζεται πυρετωδώς η ελληνική πλευρά ενόψει των επισκέψεων σε Ρωσία και Κίνα. Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, συνοδευόμενος από τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Πάνο Καμμένο, αναμένεται να επισκεφθούν τη Ρωσία στις 8 Απριλίου, ενώ προγραμματίζεται και άλλη επίσκεψη του υπουργού Αμυνας στις 17 Απριλίου. Στην ατζέντα, πέραν των ενεργειακών και αμυντικών θεμάτων, ψηλά βρίσκεται το ρωσικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Την ίδια ώρα, το Πεκίνο διαμηνύει σε κάθε ευκαιρία πως επιθυμεί η Ευρωζώνη να παραμείνει ισχυρή και ενωμένη και, προφανώς, η Ελλάδα μέλος της. Και αυτή η επισήμανση προσδιορίζει τους κανόνες εμπλοκής του Πεκίνου στη χώρα, αλλά και τη στάση του απέναντι στην τρέχουσα ελληνοευρωπαϊκή διαπραγμάτευση, σημειώνουν ξένες διπλωματικές πηγές. Οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως το Πεκίνο δεν επιθυμεί να διαταράξει σε καμιά περίπτωση τις σχέσεις του με την Ε.Ε. εμφανιζόμενο να παρεμβαίνει στην ελληνοευρωπαϊκή συζήτηση. Αντιμέτωποι, λοιπόν, με αυτή τη θέση θα βρεθούν, κατά την επίσκεψή τους στην Κίνα, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς και ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς, ο οποίος προσετέθη στην αποστολή. Το ελληνικό κυβερνητικό κλιμάκιο αναμένεται να συναντηθεί με τους Κινέζους ομολόγους του, αλλά μέχρι προχθές Παρασκευή δεν είχε ακόμη αποφασιστεί κατά πόσον θα γίνει δεκτό από τον πρωθυπουργό της Κίνας, Λι Κεκιάνγκ. Ολα αυτά λαμβάνουν χώρα σε ένα διαρκώς και ραγδαία επιδεινούμενο διεθνές επενδυτικό κλίμα για την Ελλάδα…

Πώς τα ελληνικά τρένα μπαίνουν στο «παιχνίδι»

Ο Πειραιάς μπορεί να είναι η πύλη των ασιατικών εισαγωγών στην Ευρώπη, αλλά για να ολοκληρωθεί ο νέος δρόμος του μεταξιού απαιτείται και η ανάπτυξη της βιομηχανίας Logistics και η βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών. Αυτός είναι και ο λόγος που η Cosco συμμετέχει στον «παγωμένο» διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ για την Ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου, που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί με βάση τις δεσμεύσεις της Ελλάδας προς την Ε.Ε. έως τα τέλη Μαρτίου.

Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των Κινέζων και για τη βελτίωση των σιδηροδρομικών συνδέσεων. Γνωρίζουν, μάλιστα, πως υπάρχουν διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια. Και για τον λόγο αυτό προσφέρονται να βοηθήσουν με εταιρείες τους στην κατασκευή ή αναβάθμιση του δικτύου, όπου αυτό χρειάζεται, αλλά όχι και να παρέχουν χρηματοδοτήσεις ή να συμμετέχουν στον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αντιθέτως, γα την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρεται η Μόσχα, που συμμετέχει διά της κρατικής RZD στον σχετικό, επίσης «παγωμένο», διαγωνισμό.

Η εμπλοκή της Κίνας στο θέμα των σιδηροδρόμων αφορά, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, μόνον την ανάγκη της να βελτιωθούν οι υποδομές σύνδεσης του Πειραιά και του Θριασίου με την Ευρώπη. Από τον Πειραιά μέχρι την Κεντρική Ευρώπη, το Πεκίνο επιδιώκει την άμεση αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και των υποστηρικτικών υποδομών προκειμένου να επιδεχθούν οικονομίες κλίμακας. Ομως, όχι μόνον δεν προχωράει η αξιοποίηση του Πειραιά, αλλά έχει παγώσει και ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ τον περασμένο Ιούνιο εξέδωσε πρόσκληση για την υποβολή μη δεσμευτικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την Ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου Πεδίου στην οποία ανταποκρίθηκαν Cosco, Grivalia Properties, Goldair και άλλοι όμιλοι. Ομως, εξαιτίας των εκλογών, η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει ήδη καθυστερήσει πολύ. Στο Θριάσιο, σε έκταση περίπου 2.200 στρεμμάτων επιχειρείται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και τον ΟΣΕ Α.Ε. να δημιουργηθεί επιτέλους το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο στη χώρα, που περιλαμβάνει σιδηροδρομικό σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, καθώς και έκταση κατάλληλη για την ανάπτυξη αποθηκών 235.000 τ.μ.

Τα μεγάλα σχέδια των Κινέζων για την εκμετάλλευση του ΟΛΠ

Η κινεζική κρατική Cosco Pacific, μητρική της εταιρείας «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.» που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά, έχει ξεκαθαρίσει προς πάσα κατεύθυνση πως ενδιαφέρεται να επενδύσει περαιτέρω στο λιμάνι αποκλειστικώς και μόνον μέσω της εξαγοράς της καταστατικής πλειοψηφίας της ΟΛΠ Α.Ε.

Το μήνυμα αυτό έχει δοθεί και στο Μαξίμου διά της διπλωματικής οδού, αλλά και στον υπουργό Οικονομικών. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Γ. Βαρουφάκη στις εγκαταστάσεις της Cosco στο Ικόνιο, τα στελέχη της Cosco αλλά και ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα Zou Xiaoli είχαν την ευκαιρία να του εξηγήσουν αναλυτικά τους «κανόνες εμπλοκής». Οπως και τις μεγάλες επενδύσεις σε νέες υποδομές και εξοπλισμό που προτίθενται να κάνουν και οι οποίες θα παραμείνουν στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου. Διότι παρά τις περί του αντιθέτου εντυπώσεις της κοινής γνώμης αλλά και πολλών κυβερνητικών αξιωματούχων, ο παγωμένος διαγωνισμός για την πώληση του 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ δεν αφορά την πώληση του λιμανιού, αλλά την πώληση ποσοστού της ήδη εισηγημένης στο χρηματιστήριο και με ιδιώτες μετόχους εταιρείας που έχει σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο. Και αυτή δεν είναι άλλη από την ΟΛΠ Α.Ε.

Μάλιστα, στο πλαίσιο του διαγωνισμού έχει προβλεφθεί να υπογραφεί νέα σύμβαση (master concession) μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού Δημοσίου, στην οποία ο επενδυτής θα δεσμεύεται για συγκεκριμένες επενδύσεις, απασχόληση, ακτοπλοϊκή σύνδεση, κρουαζιέρα, κοινωνικό χαρακτήρα και ετήσιο τίμημα προς το ελληνικό Δημόσιο. Το Πεκίνο στο «πακέτο» που προσφέρει, πέραν από το εφάπαξ τίμημα περιλαμβάνει και μεγάλες επενδύσεις σε δραστηριότητες του ΟΛΠ, όπως η κρουαζιέρα, το car terminal και η ναυπηγοεπισκευή. Για την τελευταία, μάλιστα, υπάρχει σχέδιο να φέρει στον Πειραιά, πιθανότατα στην Κυνόσουρα, απέναντι από το Ικόνιο, μεγάλη πλωτή δεξαμενή post panama ικανή να δεξαμενίζει για επισκευές πολύ μεγάλα ποντοπόρα, με ό,τι αυτό σημαίνει για την απασχόληση. Οπως και για την αύξηση της δυναμικότητας του car terminal με κατακόρυφη επέκταση και δημιουργία πολυώροφων χώρων. Να σημειωθεί πως παράλληλα η Cosco προχωράει ήδη με τη νέα επένδυση των 230 εκατ. ευρώ που έχει συμφωνήσει να κάνει για τη μεγέθυνση του λιμανιού του Πειραιά προς τα δυτικά και έχει ψηφίσει η Βουλή.

Ομως οι Κινέζοι γνωρίζουν άριστα τους κανόνες της Ε.Ε, αφού, εκτός από την εμπειρία τους μέχρι τώρα στον Πειραιά, έχουν ακόμη μεγαλύτερη ιστορία από την παραχώρηση που ελέγχουν στο λιμάνι της Αμβέρσας στο Βέλγιο. Και έτσι γνωρίζουν ότι διακρατική συμφωνία με την Αθήνα για τον Πειραιά θα τους φέρει αντιμέτωπους με θέματα ανταγωνισμού. Εχουν, λοιπόν, εξηγούν στην «Κ» κορυφαία στελέχη της κινεζικής εταιρείας, κάθε λόγο να ζητούν τη συνέχιση του εν εξελίξει διαγωνισμού που βρίσκεται στην τελευταία του φάση. Σε αυτήν, δε, συμμετέχουν και τρίτοι όμιλοι που έχουν κάθε συμφέρον να καταγγείλουν κάθε προσπάθεια παράκαμψης των διαδικασιών. Για τον ΟΛΠ υπάρχει, τουλάχιστον μέχρι πρότινος, σαφές ενδιαφέρον και από τη θυγατρική της Maersk, APM Terminals και τη φιλιππινέζικη ICTS, την αμερικανική Ports America και τη νεοζηλανδέζικη Utilico. Βασικός αντίπαλος της Cosco θεωρείται η δανικών συμφερόντων APM Terminals, που ενδιαφέρεται και για τον αντίστοιχο διαγωνισμό για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Έντονο ρωσικό ενδιαφέρον για σιδηροδρόμους και ΟΛΘ

Τη συμμετοχή της μεγάλης ρωσικής κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων JSC Russian Railways στους διαγωνισμούς για τον ΟΛΘ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συζητήσουν κατά την επίσκεψή τους στη Μόσχα τόσο ο υπουργός Αμυνας όσο και ο πρωθυπουργός αργότερα την άνοιξη. Η ελληνική πλευρά επιδιώκει επενδύσεις αλλά και οικονομική στήριξη από τη Μόσχα, ενώ οι συνομιλητές της επιζητούν την αύξηση της επιρροής τους στην κρίσιμη γεωπολιτικά περιοχή. Ομως, οι τεταμένες ρωσοευρωπαϊκές σχέσεις θέτουν πολλούς πρόσθετους περιορισμούς στα περιθώρια της συνεργασίας των δύο πλευρών. Περιορισμούς, δηλαδή, πέραν των δομικών παραμέτρων των διεθνών σχέσεων που προσδιορίζονται από τη συμμετοχή της Ελλάδας στο δυτικό αμυντικό πολιτικό και οικονομικό οικοδόμημα.

Η Μόσχα, διά της JSC Russian Railways, αλλά και κορυφαίων αξιωματούχων της, έχει προτάξει ως προϋπόθεση της επένδυσης σε ΟΛΘ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ την απόκτηση και των δύο. Παράλληλα, το διεθνές ενδιαφέρον εμφανίζεται ιδιαίτερα αυξημένο, τουλάχιστον μέχρι πρότινος, για τον ΟΛΘ. Σύμφωνα με τη συμφωνία Αθήνας – Ε.Ε. στο Eurogroup στις αρχές Μαρτίου, με βάση την οποία εξασφαλίστηκε 4μηνη παράταση του προγράμματος, η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να συνεχίσει τη διαδικασία για διαγωνισμούς όπως αυτοί του ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco.

Οι ενδιαφερόμενοι για το 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΘ Α.Ε. που έχουν προκριθεί στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είναι η θυγατρική της Maersk APM Terminals, η Deutsche Invest Equity Partners, η Duferco Participations Holding, η International Container Terminal Services, η ιαπωνική Mitsui & Co, η P&O Steam Navigation Company (DP World), η Yilport Holding και η JSC Russian Railways μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Στη δε ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τα τέλη του 2014 εμφανίστηκε ο όμιλος αμερικανικών συμφερόντων. Ετσι και εδώ οιαδήποτε διακρατική συνεννόηση Ελλάδας – Ρωσίας είναι μοιραίο να δημιουργήσει θέματα στις σχέσεις με την Ευρώπη και πιθανότατα και με την Ουάσιγκτον. Εξάλλου, ο ρωσικός έλεγχος επί των ελληνικών σιδηροδρομικών δικτύων προκαλεί την καχυποψία σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, παρά το γεγονός ότι Ρώσοι συμμετέχουν στη γερμανική σιδηροδρομική βιομηχανία.

Πηγή: kathimeri.gr