Θεσσαλονίκη: Αποκαθίσταται η όψη στο επιβατικό σταθμό του λιμανιού

15. Σεπτεμβρίου, 2014 Κοινωνία ΕκτύπωσηΜέγεθος Κειμένου:

 

limani Thessaloniki

Με νέο «πρόσωπο» θα υποδέχεται σύντομα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης τούς επισκέπτες που εισέρχονται στην πόλη από τη Δυτική Είσοδο, καθώς η όψη του εμβληματικού κτιρίου του παλιού τελωνείου -επί σειρά ετών παραδομένη στη φθορά λόγω του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του- πρόκειται επιτέλους να αποκατασταθεί και, σε δεύτερη φάση, να αναδειχθεί με τον κατάλληλο φωτισμό.


Η αποκατάσταση της εξωτερικής όψης του κτιρίου, που σήμερα λειτουργεί ως επιβατικός σταθμός στο ισόγειό του, θα γίνει στο πλαίσιο δημόσιου διαγωνισμού, ο οποίος αναμένεται να βγει στον «αέρα» την επόμενη εβδομάδα, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ) Στυλιανός Αγγελούδης.
Η προκήρυξη του διαγωνισμού, προϋπολογισμού 450.000 ευρώ, εκτιμάται ότι θα εγκριθεί εντός της ημέρας από το διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΘ ΑΕ, ανοίγοντας τον δρόμο για την αποκατάσταση της παλιάς αίγλης του κτιρίου, το οποίο είναι ένα από τα πρώτα που αντικρίζει ο επισκέπτης της πόλης, μπαίνοντας σε αυτήν από δυσμάς.

«Ήδη, κάναμε τη μελέτη για τη βαφή και τα επιχρίσματα του κτιρίου, το οποίο ανήκει στη δικαιοδοσία του ΤΑΙΠΕΔ. Είχαμε κάνει πολλές κρούσεις στο υπουργείο ότι ο ΟΛΘ πρέπει να αναλάβει κάποιες εργασίες επέμβασης και αποκατάστασης. Πλέον, περνάμε επιτέλους στην πράξη» διευκρίνισε ο κ. Αγγελούδης, σύμφωνα με τον οποίο σε έτερο χρόνο θα προχωρήσει και ο εξωτερικός φωτισμός ανάδειξης του κτιρίου.
Το κτίριο του παλιού τελωνείου είναι το μοναδικό εντός του λιμένος, που δεν ανήκε στον Οργανισμό, αλλά στο υπουργείο Οικονομικών και μετέπειτα στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Έτσι, τα «χέρια» της ΟΛΘ ΑΕ ήταν δεμένα ως προς την αποκατάστασή του και τα επανειλημμένα αιτήματα της διοίκησης για την παραχώρηση της χρήσης του, προκειμένου να αποκατασταθεί έστω η όψη του, έπεφταν μέχρι πρότινος στο κενό.

«Ταυτότητα» του κτιρίου
Το κτίριο -πίσω από το οποίο οι περαστικοί βλέπουν κάποτε να «αναδύονται» κρουαζιερόπλοια – κολοσσοί, καθώς υποδέχεται και τους επιβάτες κρουαζιέρας, ξεχωρίζει για τη μορφή και το μέγεθός του, με μήκος 200 μέτρων, πλάτος 25 και εμβαδόν 12.000 τ.μ.
Είχε ανεγερθεί με παραγγελία του Οθωμανού υπουργού Οικονομικών Μεχμέτ Τζαβίντ μπέη, γνωστού Ντονμέ από τη Θεσσαλονίκη. Σχεδιάστηκε το 1908 από τον λεβαντίνο αρχιτέκτονα Alexandre Vallaury κι αποτελεί αντίγραφο του τελωνείου του Σίρκετζι στην Κωνσταντινούπολη, το οποίο κατεδαφίστηκε στη δεκαετία του 1960 για τη διάνοιξη παραλιακής λεωφόρου.

Η στατική μελέτη του κτιρίου έγινε από τη διάσημη παρισινή φίρμα «Bureau Hennebique», κάτοχο της ευρεσιτεχνίας του μπετόν αρμέ. Η εργολαβία ανατέθηκε στον μηχανικό Ελί Μοδιάνο, ενώ ο θεμέλιος λίθος τοποθετήθηκε τον Αύγουστο του 1910 και το έργο ολοκληρώθηκε το 1912.
Το κτίριο είχε υποστεί σημαντικές φθορές κατά τους βομβαρδισμούς του λιμανιού το 1944 και επισκευάστηκε μετά το 1945. Κηρύχθηκε διατηρητέο το 1977, άντεξε το χτύπημα του μεγάλου σεισμού του 1978 και στέγασε κατά καιρούς διάφορες λιμενικές υπηρεσίες. Παρά τη διαβρωτική επίδραση της θάλασσας και την καταστροφική επίδραση βομβαρδισμών και σεισμών, εξακολουθεί να στέκεται όρθιο, κερδίζοντας -παρά τις εμφανείς φθορές- τα βλέμματα των περαστικών.